Motorgrenar

FOLKRACE

Täta race med lite bök och stök. Billiga bilar med toppfart på 80 km/h. Med sådana ingredienser är Folkrace en riktig breddsport, och den allra största bilsportgrenen där hela familjen kan dela på samma bil. Det finns runt 130 banor i landet, och det arrangeras ungefär 450 tävlingar årligen. Varje heat börjar med att sex bilar ställs upp i bredd och det blir alltid trångt in i första kurvan. Det smäller i plåten, någon snurrar och ibland blir det bilar kvar i jordvallarna. Banorna är enkla slingor, med packad jord och grus i botten. Lite asfalt, men ofta är det antingen lerigt eller dammigt…

När segraren korats i A-finalen, är alla bilar till salu. Det är bara att lägga ett anbud på startnumret och hoppas på tur, för ofta är det lång kö till anbudsdisken! Priset är 6 500 kronor, prutat och klart. Lackskador hör till, men säkerhetsburen kontrolleras noga liksom bärande karossdelar. Däremot kan det gömma sig en motor under huven som inte hör till just den bilmodellen…

Det är tillåtet att delta från det år man fyller 15 år, och många ägnar med förkärlek några dagar av semestern till någon av landets alla populär Folkracefestivaler. Några utövare söker sig vidare till klassens ”storebror”, Rallycross, men de allra flesta stannar kvar därför att i Folkrace är alla nästan som en enda stor familj.

RALLY

Tävlingsbilarna delas in i olika klasser: Motorsvaga för sig, och
specialbyggda med acceleration som ett jet? yg för sig. Huruvida det
driver på två eller fyra hjul utgör också en klasskillnad. Även bilens ålder
spelar in, för i rallyskogen uppenbarar sig även äldre bilar vars förare inte
är rädda för att trampa ner gaspedalen!
Kartläsaren är viktig, liksom funktionärerna. Den förstnämnda lotsar föraren rätt och håller ordning på alla tider.

RALLYCROSS

Intensivt, tätt, snabbt och viss plåtkontakt. Rallycrossen är fylld av action. Det handlar också om korta lopp, i regel med sex bilar i varje vilket gör att starten är viktig. Kanske rent av det allra viktigaste, för banorna är sällan mer än 1200 meter långa och förarna har bara tre varv på sig innan målflagg. Och efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. Omkörningar förekommer, men ingen vill släppa någon konkurrent före sig och banan är ofta smal så det är tufft att komma om.

I 90 procent av fallen ser publiken hela banan. Ett spektakulärt och spännande moment är det så kallade alternativspåret, en slinga föraren måste välja att köra en gång i varje heat.

Sverige är en framstående nation i Rallycross, faktiskt i topp i hela Europa med Kenneth Hansens många EM-guld. En av deltävlingarna i EM och sedan 2014 även VM, körs i Höljes i nordvästra Värmland. Då förvandlas den lilla byn med några hundra invånare till en enda stor campingplats med över 20 000 i publiken.

DRIFTING

Drifting är att åka snyggt på sladd. Farten är viktig, men det är inte alls säkert att den som kör fortast vinner. Istället bedömer man fart ihop med snygg linje genom banan, och hur brett bilen sladdar. Publikens ovationer vägs också in i bedömningen.

Ursprungsland för Drifting är Japan, där man tävlar i en rad olika klasser. Där kan det vara en, två eller så många som sex bilar samtidigt på banan. Här hemma kördes de första tävlingarna 2005, och banorna kan vara allt från några kurvor, till en hel racingbana. Underlaget är alltid asfalt och bilen ska vara försedd med vanliga radialdäck.

I den lägre klassen (Modified) går det bra att tävla med vilken bil som helst, bara föraren har godkänd hjälm och heltäckande klädsel. Det är först i den högre klassen (Proint), som det blir krav på säkerhetsbur i bilen och overall.

Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan.

DRAGRACING

Dragracing är världens snabbaste motoridrott.

Tävlingsförarna möts sida vid sida i rena utslagningsheat. Dragracing är motoridrotten som engagerar publiken, en riktig arenaidrott där publiken på nära men säkert avstånd får se hela förloppet. Allt från den så kallade ”burnouten” till att vinnande ekipage bryter mållinjen.

Vid 8 års ålder kan man börja tävla inom Dragracing i en juniordragster. Från 15 år kan man börja tävla med en riktig bil som anpassats efter åldern.

Snabbast växande är standardbilsklasserna, där förarna får tävla under ordnade former och testa hur fort den trimmade privatbilen accelererar.

Den vanligaste Dragracingbanans tävlingssträcka är 402,33 m, den klassiska engelska kvartsmilen, men även andra tävlingssträckor kan förekomma som t ex  201 meter.

Alla Dragracingarrangemang har öppna depåer, vilket innebär att publiken på mycket nära håll kan följa arbetet som teamen utför, då t ex motor, koppling och chassi servas inför nästa heat.

Tävlingsgrenen Dragracing är en mycket bred idrottsgren där allt från häftiga standardbilar till nitrometandrivna Top Fuel dragsters.

En Top Fuel kommer upp i 100 km/h på cirka 0,8 sekunder och den långsmala fordonet har då färdats ca 17 meter. Fyra sekunder senare närmar sig farten 490-500 km/h.

Dragracing är en upplevelse som inte lämnar någon oberörd.

All information samt bilder är taget från Svenska Bilsportförbundet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>